تاریخچۀ قدرمطلق

چهارشنبه 29 دی 1395
11:21
امین باوی

در سال 1806 ژان رابرت ارگاند مفهوم «قدرمطلق» و یکای «اندازه ­گیری» را به زبان فرانسه معرفی کرد، که البته توجه ویژۀ وی بیشتر به اعداد مختلط بود. در سال 1866 این مفهوم به زبان انگلیسی برده شد و نام هم ­سنگ «modulus» برای آن از لاتین انتخاب شد. مفهوم «absolute value» در زبان فرانسه حداقل از 1806 کاربرد داشته است و از 1857 در انگلیسی استفاده می ­شد.

نماد ׀a׀ برای قدرمطلق در سال 1841 توسط کارل وایرشتراس پیشنهاد شد. نام ­های دیگر قدرمطلق عبارت­ند از مقدار عددی و بزرگی. در ریاضیات، قدرمطلقِ عددی حقیقی، مقدار عددی آن بدون در نظر گرفتن علامتش است. پس قدرمطلق یک عدد همواره نامنفی است یعنی یا مثبت است یا صفر، به بیان دیگر، قدرمطلقِ یک عدد برابر است با فاصلۀ آن عدد تا صفر.

قدرمطلق در بسیاری از بخش­ های گوناگون ریاضی کاربرد دارد که از آن میان می­ توان از مجموعۀ اعداد مختلط، چهارگان­ ها، میدان ­ها، فضای برداری و غیره نام برد. قدرمطلق را در فیزیک و ریاضی بیش از همه می­ توان به مفهوم بزرگی، فاصله و نُرم نزدیک دانست.

www.tadris-math.ir

aminbavi79.persianblog.ir

aminbavi.blogfa.com


[ بازدید : 19 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به تدریس ریاضی و فیزیک است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]